keskiviikko 23. toukokuuta 2018

"isyysloma"

Siis vanhempainvapaa. Tässä tarkoitan niitä 1-18 päivää, jotka toinen vanhempi voi lapsen synnyttyä viettää kotona synnyttäneen puolison ja lapsen kanssa.

Voisiko joku vääntää rautalangasta, että onhan nykyään myös naisparin ei-synnyttävällä osapuolella oikeus jäädä lapsen synnyttyä kotiin? Käyttämään noita yllä olevia päiviä. Luulin tietäväni miten homma menee, mutta menin Googleen varmistelemaan asiaa ja lopputuloksena on se, että mulla on aivokasvain, reuma ja tuberkuloosi. 

Mua myös hieman kiinnostaa, miten arkivapaat vaikuttaa vanhempainvapaapäivien kulumiseen? 

Tää on nyt kyllä ihan vakava ongelma, jota mun oli pakko alkaa selvittää viime yönä. Myöskin erittäin ajankohtaista, sillä saattaahan se lapsi syntyä jo  puolen vuoden päästä! Haha.

4 kommenttia:

  1. Isyysloma kuuluu synnyttävän puolisolle, oli kyseessä sitten avo-/tai aviopuoliso sukupuoleen katsomatta. Isyyslomana ja isyyspäivärahana hakee puoliso Kelasta ja työnantajallehan tulisi ilmoittaa viimeistään kuukausi ennen aiotun vapaan alkamista, eli ainakin meidän tapauksessa laskettua aikaa. Silloin mun puolisolla on tarkoitus jäädä kotiin viikoksi ja loput suunniteltiin hänen pitävän joskus myöhemmin. Mukavaa kun on varastossa tiedossa sitten vielä yhteistä lomaa! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. http://www.kela.fi/sateenkaariperhe

      "Äidin puolisolla on myös oikeus isyysrahaan. Puolison isyys- ja vanhempainrahaoikeus ei edellytä, että hän on adoptoinut kumppaninsa lapsen."

      Poista
  2. No ylempänä tulikin vastaus. :) hyvä se on ajoissa olla liikenteessä, koska mun mielestä ne kelan koukerot on kamalia :D

    VastaaPoista
  3. Hei tuhannet kiitokset molemmille! Mä tosiaan kuvittelin että nää asiat on mulle ihan selviä, mutta huh huh kun menin sinne Kelan sivuille (yöllä) surffaamaan, niin olis ollut ihan sama että se teksti olis ollut hepreaksi. En ymmärtänyt siis mitään!

    VastaaPoista

Kiitos kommentista!